Obiekt miesiąca – Sierpień 2025
Skrzynia rozdzielcza A66 – przekrój dydaktyczny szczegółowo ukazujący budowę oraz zasadę działania.
Samochód ciężarowy Star 66 (wytwarzany w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach od 1958 r., terenowy o napędzie 6×6) był wyposażony w mechaniczną, zespoloną z reduktorem skrzynię rozdzielczą o dwóch przełożeniach. Początkowo produkowana w Starachowicach, a od 1964 roku w zakładach w Tczewie.
- Zadania skrzyni rozdzielczej
- Rozdział momentu obrotowego ze skrzyni biegów na tylny i środkowy most napędowy oraz na most przedni (przy włączonym napędzie 6×6).
- Zmiana przełożeń:
- bieg terenowy (reduktor)– zwiększa moment obrotowy kosztem prędkości (używany w terenie, przy dużym obciążeniu, podjazdach, błocie),
- bieg szosowy – do normalnej jazdy drogowej.
- Budowa skrzyni rozdzielczej
- Korpus żeliwny – mocowany do ramy pojazdu.
- Wał wejściowy – odbiera moment obrotowy ze skrzyni biegów głównej.
- Przekładnia zębata – umożliwia wybór przełożenia szosowego lub terenowego.
- Wały wyjściowe:
- napędowy tylnego mostu,
- napędowy środkowego mostu,
- napędowy przedniego mostu.
- Mechanizm załączania przedniego napędu.
- Mechanizm zmiany przełożeń.
- Łożyskowanie.
- Zalety rozwiązania
- Prosta, wytrzymała konstrukcja – dostosowana do trudnych warunków terenowych.
- Możliwość jazdy w różnych konfiguracjach napędu – oszczędność paliwa i mniejsze zużycie układu napędowego na drodze.
- Reduktor umożliwiał jazdę z dużymi ładunkami w terenie oraz pokonywanie stromych wzniesień i przeszkód.
Nr ewidencyjny: MPT.T.42