Obiekt miesiąca – Sierpień 2025

Skrzynia rozdzielcza A66  – przekrój dydaktyczny szczegółowo ukazujący budowę oraz zasadę działania.

Samochód ciężarowy Star 66 (wytwarzany w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach od 1958 r., terenowy o napędzie 6×6) był wyposażony w mechaniczną, zespoloną z reduktorem skrzynię rozdzielczą o dwóch przełożeniach. Początkowo produkowana w Starachowicach, a od 1964 roku w zakładach w Tczewie.

  1. Zadania skrzyni rozdzielczej
  • Rozdział momentu obrotowego ze skrzyni biegów na tylny i środkowy most napędowy oraz na most przedni (przy włączonym napędzie 6×6).
  • Zmiana przełożeń:
    • bieg terenowy (reduktor)– zwiększa moment obrotowy kosztem prędkości (używany w terenie, przy dużym obciążeniu, podjazdach, błocie),
    • bieg szosowy – do normalnej jazdy drogowej.
  1. Budowa skrzyni rozdzielczej
  • Korpus żeliwny – mocowany do ramy pojazdu.
  • Wał wejściowy – odbiera moment obrotowy ze skrzyni biegów głównej.
  • Przekładnia zębata – umożliwia wybór przełożenia szosowego lub terenowego.
  • Wały wyjściowe:
    • napędowy tylnego mostu,
    • napędowy środkowego mostu,
    • napędowy przedniego mostu.
  • Mechanizm załączania przedniego napędu.
  • Mechanizm zmiany przełożeń.
  • Łożyskowanie.
  1. Zalety rozwiązania
  • Prosta, wytrzymała konstrukcja – dostosowana do trudnych warunków terenowych.
  • Możliwość jazdy w różnych konfiguracjach napędu – oszczędność paliwa i mniejsze zużycie układu napędowego na drodze.
  • Reduktor umożliwiał jazdę z dużymi ładunkami w terenie oraz pokonywanie stromych wzniesień i przeszkód.

Nr ewidencyjny: MPT.T.42

19 sierpnia, 2025

Powiązane wpisy